ZADANIA BIBLIOTEKI
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2013 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych Książnica Pedagogiczna im. Alfonsa Parczewskiego w Kaliszu realizuje następujące zadania:
1) gromadzi, opracowuje, zapewnia ochronę, przechowuje i udostępnia użytkownikom materiały biblioteczne, w tym dokumenty piśmiennicze, zapisy obrazu i dźwięku oraz zbiory multimedialne, obejmujące w szczególności:
a) literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych,
b) publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych ramowymi planami nauczania,
c) literaturę piękną, a także teksty kultury, o których mowa w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
d) piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,
e) podręczniki szkolne oraz przykładowe programy nauczania i programy wychowania przedszkolnego,
f) materiały informacyjne o kierunkach realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz o wprowadzanych zmianach w systemie oświaty,
g) materiały, w tym literaturę przedmiotu, stanowiące wsparcie szkół i placówek w realizacji ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
h) materiały, w tym literaturę przedmiotu, dotyczące problematyki związanej z udzielaniem dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) organizuje i prowadzi wspomaganie:
a) szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej,
b) bibliotek szkolnych, w tym w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką szkolną;
3) prowadzi działalność informacyjną i bibliograficzną;
4) inspiruje i promuje edukację czytelniczą i medialną.
Wspomaganie jest organizowane i prowadzone z uwzględnieniem:
1) kierunków polityki oświatowej państwa oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty, 2) wymagań stawianych szkołom i placówkom, których spełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;
3) realizacji podstaw programowych;
4) wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego;
5) wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty;
6) innych potrzeb wskazanych przez szkoły i placówki.
Wspomaganie polega na:
1) zaplanowaniu i przeprowadzeniu w związku z potrzebami szkoły lub placówki działań, mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki, obejmujących:
a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
d) wspólną ocenę efektów realizacji zaplanowanych form wspomagania i opracowanie wniosków z ich realizacji;
2) organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności przez wymianę doświadczeń.
Biblioteka ponadto:
1) prowadzi działalność wydawniczą,
2) organizuje i prowadzi działalność edukacyjną i kulturalną, w szczególności otwarte zajęcia edukacyjne, lekcje biblioteczne i spotkania autorskie,
3) popularyzuje swoją działalność i zbiory poprzez organizowanie m.in. wystaw, odczytów, konferencji) gromadzi i przechowuje spuścizny instytucji, ludzi nauki, oświaty i kultury, które wykorzystywane są jako materiał ekspozycyjny i edukacyjny, stanowiąc bezcenne źródło historyczne,
4) udostępnia regionalne piśmiennictwo, tworzy warsztat do badań regionalnych i bibliologicznych oraz inspiruje, organizuje i prowadzi prace naukowe w zakresie kultury piśmienniczej Kalisza,
5) współpracuje z instytucjami, ośrodkami związanymi z nauką i kulturą w kraju i na świecie,
6) jest placówką oświatową i instytucją kultury, skupiającą wokół siebie ludzi i sprawy związane z książką.